آیا می توان دیابت را معکوس کرد؟

23 اوت 2019 - شارلین دورسی، متخصص تغذیه و مربی دیابت، گفت:ما به عنوان یک ملت هر روز سنگین تر شده و بیشتر به دیابت مبتلا شده ایم، بطوریکه هم اکنون تقریباً از هر 10 نفر در ایالات متحده، یک نفر به دیابت مبتلا می باشد.

وی ادامه داد: ترسناک تر این است که تعداد آمریکاییان مبتلا به پیش دیابت،- شرایطی که باعث می شود احتمال ابتلا به دیابت پنج تا شش برابر بیشتر از یک فرد معمولی شود-، رو به افزایش است. در سال 2017 ، تعداد مبتلایان به پیش دیابت، 84 میلیون نفر بود.

با این وجود خبرهای خوبی وجود دارد. اکنون ما چیزهای بیشتری را در مورد نحوه پیشگیری و درمان دیابت نسبت به گذشته می دانیم. متخصصان اکنون می گویند در حالی که دیابت هنوز یک بیماری ماندگار است که نمی تواند به طور کامل برعکس شود، اما ما می توانیم با انجام کارهایی، دیابت نوع 2 را به وضعیت بهبودی برسانیم:

بهترین و مهمترین راهکار: اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید. اگر به پیش دیابت مبتلا هستید، حتی کاهش وزن متوسط ​​نیز می تواند به جلوگیری از ابتلای شما به دیابت نوع 2 کمک کند.اگر هم اکنون به دیابت مبتلا هستید، به محض تشخیص بیماری به آن حمله کنید. بررسی ها نشان می دهد افراد دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 با کاهش وزن شدید و افزایش فعالیت بدنی خود می توانند توانایی بدنشان را در مدیریت قند خون، طولانی تر کنند و باز هم این را می گویم: فعالیت بدنی منظم قدرتمندترین سلاح ضد دیابت است که ما هم اکنون در دست داریم.

دورسی گفت: ما همچنین در چگونگی کنترل دیابت راهی بسیار طولانی را پیموده ایم. به عنوان مثال، پروتکل معالجه ی یک بیمار مبتلا به دیابت در سال 1917 به این صورت بود که به مدت 48 ساعت پس از بستری در بیمارستان، بیمار را با یک رژیم غذایی معمولی تغذیه می کردند تا شدت دیابت وی را مشخص کنند. سپس به او به مدت 12 ساعت از 7 صبح تا 7 شب هیچ غذایی به جز قهوه ی سیاه و 1 اونس ویسکی هر 2 ساعت یکبار نمی دادند. ویسکی جزء اساسی درمان نبود. فقط کالری کمی را برای بیمار تأمین می کرد تا بیمار گرسنگی را راحت تر تحمل کند. خوشبختانه، امروزه تغذیه درمانی برای دیابت بسیار خوش طعم تر و فردی تر است. در حقیقت، دیگر فقط یک "رژیم دیابتی" وجود ندارد زیرا بسیاری از رویکردهای تغذیه ای می توانند برای افراد دیابتی موثر باشند. رژیمهای غذایی که می توانند دیابت را با موفقیت کنترل کنند، در موارد زیر با هم مشترک هستند:

·  رژیمهایی که حاوی مقادیر زیادی فیبر تغذیه ای هستند. به یاد داشته باشید که فیبر فقط در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات ، میوه ، لوبیا ، غلات کامل و آجیل یافت می شود.

·  رژیمهایی که شکر و دانه های تصفیه شده ی کمی دارند. "تصفیه شده" به این معنی است که اکثر فیبر غذایی غلات، در فرآیند تولید حذف می شود. همواره برچسب مواد غذایی خریداری شده را برای این مورد بررسی کنید.

·  رژیمهایی که شامل اشکال سالمی از چربی ها هستند که مهمترین آنها امگا 3 (روغن ماهی) و سایر انواع چربی های غیراشباع با یک یا چند پیوند دوگانه هستند. توجه داشته باشید که رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای که شامل ماهی، روغن زیتون و روغنهای گیاهی دیگر نیز می شود ، به ویژه به عنوان یک الگوی غذایی برای بهبود کنترل دیابت و مراقبت از قلب توصیه می گردد.

·  رژیمهایی که توسط یک متخصص تغذیه ی معتبر با تخصص در دیابت، شخصی سازی می شوند. معمولا در بیمارستان نزدیک شما، یک بخش دیابت وجود دارد، که مکان خوبی برای شروع این روش است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-diabetes-reversed.html